Dragons fitness rol, nu te bestellen!

Binnenkort in onze shop, maar nu al te bestellen!

De fitness rol (foam roller) zie je in steeds meer sporten verschijnen. Meestal gebruikt voor de warming-up en het “zelf-masseren”. Wil je een unieke rol met Dragons logo en je eigen nummer voor maar €24,99? Stuur dan een e-mail naar Shop@ijcudragons.nl. Vermeld hierbij je team en je spelersnummer.

Wat is een foam roller?

Foam rolling is een relatief nieuwe massagetechniek en valt onder het begrip Self-myofascial release. Eigenlijk is self-myofascial release een fancy term voor het masseren van je eigen lichaam. Meestal gebeurt dit met een speciale foam roller of massagebal. Een foam roller wordt gemaakt van hard foam en heeft vaak de vorm van een cilinder.

Een foam roller creëert (grote) druk op de spieren en het omliggende weefsel. Het idee is dat hierdoor de spanning tijdelijk afneemt. Dit geeft uiteindelijk een bevrijdend gevoel en zorgt ervoor dat je spieren wat losser komen. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijker squatten (mits je bepaalde overactieve spieren hebt) als je de kuiten, , hamstrings en hebt gemasseerd. Een overactieve spier is spier die te veel aangespannen en mogelijk zorgt voor een ongewenste houding of slechtere prestaties.

Voordelen van foam rolling

Over het onderwerp foam rolling en self-myofascial release is nog niet heel veel onderzoek gedaan. Om die reden zou ik de onderstaande bevindingen met enige voorzichtigheid interpreteren.

  • Foam rolling zorgt mogelijk voor een afname van de spierpijn en verbetert hiermee indirect de sportprestaties. Het directe effect op sportprestaties is nog onbekend.
  • Verder zorgt regelmatig gebruik voor een grotere range of motion. Dit gebeurt vooral als spieren overactief zijn en een beweging beperken.
  • Volgens twee onderzoeken zorgt foam rolling voor verminderde spierpijn en meer power tijdens het sprinten.

Momenteel verschijnen er steeds meer onderzoeken over dit onderwerp. Oftewel de toekomst zal uitwijzen of de foam roller echt een ‘wondertool’ is.

Niet wetenschappelijke voordelen

De belangrijkste voordeel is dat de spieren wat losser raken. Verder is het fijn om dit te doen voor de training omdat je even helemaal gefocust bent op je spieren. Je voelt waar een spier stram is en welke spieren over en onderactief zijn. Door hier bij stil te staan ben je veel bewuster en begin je meer ontspannen aan je training. Zelf vind ik foam rollen of rekken een perfecte methode om de stap te maken van je drukke (werk)dag naar krachttraining. Even 5 of 10 minuten je hele lichaam masseren. Dit is een fijne overgang. Zo ben je gelijk in de juiste mindset.

2018-12-06T15:41:16+00:00